lørdag 13. august 2011

Trivelig kveld med fiskeørn

Mandag kveld rykket det som verst i utløserfinger'n. Heldigvis fikk jeg innvilget en liten kveldstur for å se til et fiskeørnreir ikke altfor langt fra heimen. Jeg hadde hørt at ørnungene hadde drevet intens flyvetrening den siste tida, så jeg var spent på om ørnene hadde forlatt reiret for å sette kursen sørover. Da jeg nærmet meg reiret, var det gledelig å høre fiskeørnas karakteristiske skrik på motsatt side av vannet. Popupteltet ble slått opp på sekunder i håp om å få et bilde eller to mens kveldens siste solstråler slikket reiret i toppen av furua.

Det tok ikke lang tid før først en ørn kom seilende og landet i reiret. Like etter kom nummer to, og til slutt dukket den tredje ørna opp. Den siste ørna var bare innom og avleverte en fisk før den forsvant i horisonten. To av ørnene ble sittende en god stund før også de la se på vingene og fløy over vannet. Det ble derfor et par trivelige timer i kamuflasjen før mørket fikk overtaket og jeg gjorde vendereis.

                                         500mm 1/1250s med f/5 -0,3EV og ISO 400

                                          500mm 1/1600s med f/5 -0,3EV og ISO 400

                                         500mm 1/1250s med f/5 -0,9EV og ISO 400

                                         500mm 1/1600s med f/5 -0,3EV og ISO 400

                                        500mm 1/1250s med f/5 -0,2EV og ISO 400

                                              500mm 1/640s med f/8 0EV og ISO 400

1 kommentar:

  1. Dette var en bra serie i fint lys.
    Jeg fikk for en mnd siden beskjed om at bilder av fugl på reir ikke lenger aksepteres på fugleforum. Skjønner at den holdningen sprer seg i "fuglemiljørt".
    På tross av dette skulle jeg gjerne hatt disse fuglene på brikka.

    Kåre

    SvarSlett