fredag 29. oktober 2010

På jakt etter nye leiker

I våres skrev jeg at "min" omtalte tiurleik skal hugges. Det er fortsatt leit, men det er ikke jeg som er skogeier, så jeg har ikke så mye å stille opp med mot kapitalkreftene og skogsmaskinene. Skogeieren har i det minste lovet å vise hensyn, men det gjenstår å se. I sommer har jeg derfor brukt en del tid på å lete opp nye leiker.

Det å lete etter tiurleiker har gitt en ny dimesjon til skauturene. Det høres sikkert rart ut, men det er faktisk spennende å gå i skogen på leting etter spor av storfugl. Som skauens Sherlock Holmes har jeg kikket etter beitefuruer, skit og selvfølgelig fugl.

Detektivarbeidet har gitt resultater. Jeg har funnet en ny tiurleik i godseier Løvenskiolds skoger. Denne leiken er jeg svært spent på, fordi den lå veldig pent til i terrenget og fordi det var veldig mye storfuglskit i leikområdet. Det skal bli spennende å se hvor mange tiurer som byr opp til dans til våren.

Jeg har også sporet opp en orrfugleik i et fantasisk flott område med gode lysforhold. Jeg drømmer allerede om kjempende orrfugl i soloppgang...

Den tredje leiken Mr. Holmes har funnet, ligger få minutter fra hytta i Øyfjell. Jeg er nok redd for at store deler av påskeferien kommer til å bli tilbrakt i kamuflasjeteltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar