onsdag 25. juli 2012

Finland - en god start i "No mans land"

Mandag ettermiddag var jeg på plass hos Lassi Rautiainen i Finland. Hele våren og sommeren hadde turen ligget i bakhodet. Den store drømmen er bjørner og ulver i et magisk lys. Fjorårets høsttur til Finland minnet meg om at det kan være langt mellom de gylne øyeblikkene og det er ingen selvfølge at man kommer hjem med minnekortet fylt med gullbilder. Likevel var forventningene som vanlig høye i det jeg ruslet innover den søkkvåte myra mot grensa til Russland - "No mans land".

Den første kvelden og natta hadde jeg nærmøte med en ulv og fire-fem bjørner. Ulven dukket opp i kanten av den store myra i kveldsola. Den første bjørnen kom heldigvis surklende i kveldens aller siste solstråler. De andre slektningene viste seg først i skumringen og lukkertidene ble lange.

Jeg skal være i Finland i fem dager, og i morgen blir det en ny kamp mot lyset og lukkertidene. Jeg gleder meg...






1 kommentar:

  1. Beautiful composition in the bear image. I love looking through the trees at the animal.

    SvarSlett