lørdag 23. januar 2010

Over bekken etter vann 2


I går oppdaget jeg to nye lokaliteter til fossekallen. Den første oppdaget jeg i forbindelse med et fotokurs for en gruppe elever på 7. trinn. Elevene skulle ut å fotogafere vinterlandskap, is og rennende vann. Jeg tok derfor med elevene til den delen av Hoppestadelva som renner gjennom godset til Løvenskiold. Innerst inne hadde jeg et lite håp om at vi skulle få se fossekallen i elveløpet nedenfor kraftstasjonen til godseieren. Jeg hadde tidligere vist elevene bilder av den mørkebrune fuglen, og derfor var det ekstra gøy at den forskrudde læreren fikk vist elevene et levende eksemplar av nasjonalfuglen. Utrolig nok virket det som at flere av elevene syntes det var spennende å få se og følge med på fuglen som jeg hadde snakket varmt om flere enn en gang...

På veien hjem fra jobben i går stoppet jeg ved Ås kraftstasjon lenger oppe i Hoppestadelva. Jeg hadde i lang tid planlagt å undersøke om det fantes en fossekall nedenfor kraftstasjonen, men det hadde aldri blitt noe frem til i går. Magefølelsen hadde fortalt meg at her burde og kunne det være fossekall. Magefølelesen tar aldri feil!

Det ironiske med oppdagelsen av fossekallen på Ås, er at den denne delen av elva ligger knappe fem minutter fra heimen. Og jeg som har kjørt gjentatte ganger til Svanstul, og nå sist til Vestfold for å øye på nasjonalfuglen.

Jeg har i hvert fall lært at jeg bør utforske nærområdene mine før jeg trenger å begi meg på lengre turer. Ordtaket "over bekken etter vann" føles svært treffende akkurat nå...


                                                                          300mm, 1/60s med f/2,8 +1,0EV og ISO 320
        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar